Ugrás a fő tartalomra

Rejtett kincsek: Nighty Night (2004-2005)

Egy kicsit valamennyien Jill Tyrellek vagyunk. Na jó, csak nagyon kicsit. Ám mióta először láttam a Julia Davis által kitalált és megírt Nighty Night sorozatot, sokszor kapom magam azon, hogy akár mások, de ugyanúgy saját kommunikációs stratégiámban, a dialógusaimban is felfedezni vélem a törekvést a párbeszédek kisiklatására, a valóság magunk felé hajlítására tett szakadatlan kísérletek verbális megnyilvánulásait. (Nem mellesleg ezen tudatosan is elgondolkozni minden bizonnyal jó hatással van dráma- és forgatókönyvírói fejlődésemre is.) 

Nighty Night, Julia Davis sorozata


 A Nighty Night (Szép álmokat) sorozat két évadot (12 epizódot) élt meg a BBC-n 2004 és 2005 folyamán, és ahogyan az már a brit sorozatokkal lenni szokott, ez a mennyiség igencsak rendben van. A szinopszis alapján először inkább egy átlagos, már-már butácska sitcom képe rajzolódhat ki előttünk: egy nő, Jill (Julia Davis), miután férjéről (Kevin Eldon) kiderül, hogy rákos, máris új pasilehetőség után kutat. Mit ad Isten, épp a szomszédba költözik egy pár, akinek női tagja (Rebecca Front) szklerózis multiplexes, így a férjet (Angus Deayton) Jill szabad prédának tekinti. Mivel hősnőnk egy szőke hajú, vékony nő, aki jellegzetes 2000-es évek eleji piros és rózsaszín színű feszes, szűk rucikban járkál, Donról, a szomszéd férfiről pedig feltételezzük (na jó, az a mód, ahogyan gyakolatilag magáról megfeledkezve bámulja a közösség nagymellű nőjének, "Sue 2"-nek – Felicity Montague -, inkriminált testrészét, jócskán rá is játszik eme elvárásainkra), hogy igényeihez képes passzív nemi életet él, létrejöhet a komikus szituáció, hogy bármennyire is szereti a feleségét, fizikailag nehezen áll ellen Jillnek, és ez egy sor kínos helyzetet teremt majd. 

 Aham, aham… ja persze… (esetleg nem lett volna jobb kevesebb Benny Hill Show-t és Szeszélyes évszakokat nézni?) 

 Merthogy a Nighty Night ennél sokkal szofisztikáltabb alkotás, amely 

először ráerősít a sztereotípiákon alapuló elvárásokra, majd ott trancsírozza szét a szemed előtt a tűsarkú cipőjével az összeset. 

Először az első évad harmadik epizódjában büntet, hogy nem figyeltél eléggé. Cathy – akinek nem mellesleg már igencsak terhes a szomszédasszony folyamatos jelenléte, csak hát a belénevelt kedvesség jobban bénítja az életét, mint betegsége -, a házassági problémáikról mesél Jillnek. Arról, hogy azért költöztek ide, hogy új fejezetet nyitva, rendbe tegyék a házasságukat, merthogy Donnak viszonya volt a korábbi munkahelyén. Ám sajnos úgy néz ki, hogy férfit most sokkal vonzóbb nők veszik körül, mint az előző helyen. 

 És akkor elkezd derengeni a gyanú, hogy az asszony ezt 

 még csak véletlenül sem Jillre értette. 

És akkor elkezded számon venni Jill és Don közös jeleneteit. Azokat a jellegzetesen kínosakat, mint például amikor a nő kéri, hogy az orvos vizsgálja meg, nincs-e daganat a mellében. Don készségesen, és szokásához híven faarccal meg is teszi, és nem érzi, hogy bármi magyaráznivalója lenne, mikor Cathy „rajtakapja”. Ugyanígy, később, már a néző aha!-élménye után, Jill hiába futkos a szomszédék háza előtt szexi fekete fehérneműben és tűsarkúban, úgy melegítve be kocogáshoz, hajlongva, guggolva, közvetlenül a férfi ágyéka előtt izeg-mozogva, mintha ugyan orális szexre készülne, mert ez 

a pasas egyszerűen nem veszi észre, ha belegebed, akkor sem. 

 Még akkor sem, ha amúgy tényleg ki van éhezve a szexre (a nagymellű nő bámulásától szinte pillanatok alatt erekciója lesz). Egyszerűen a Cole házaspár valósága, a párkapcsolati problémáikkal, a lakhelyváltoztatással, a feleség betegségével egy teljesen más valóság, mint Jillé, amelyben ő a femme fatale, akiért a pasasnak, akit kinézett magának, egyszerűen oda kell lennie. 

 Jill végeredményben egy tipikus narcisztikus pszichopata, aki hajlamos az időközben gyógyultnak nyilvánított férjét az elfekvőbe küldeni, mert létezése nem illik bele a terveibe. Sőt, idővel már nem a férje betegségét használja érzelmi manipulációra, hanem szimplán eljátssza, hogy özvegy, és a látványosra sikeredett „temetés” végén kiderül, hogy a férj még annyira sem számít, hogy a sírköve róla szóljon: a feliratozás (inkluzíve telefonszám) tulajdonképpen Jill szépségszalonjának a reklámja.

Az évad legvégére persze megkapja azt (vagyis pontosabban annak illúzióját), amit akar: miután Cathy elhagyja Dont, a pasas tökrészegen, öntudatlanul, összehányt szakállal és ingben bedől az ágyon fekve csak rá váró Jill széttárt combjai közé. 

 Mivel Jill más megközelítésből egy elfuserált, félresikeredett villain, így már-már szükségszerű, hogy folyamatosan legyen két nála is kínosabb, idiótább, de hozzá ragaszkodó karakter a közelében. Az egyikük Linda (Ruth Jones), a Princes Leila-féle kakaóscsiga hajviseletű, lábfetisiszta, asztmás, kissé debil és legalább annyira gusztustalan viselkedésű alkalmazott. A másik idóta sidekick egy Glenn (Mark Gatiss) nevű, szintén komoly szellemi kihívásokkal küzdő fickó, akivel Jill egy vakrandin találkozik először, s ott is hagyja búcsúszó nélkül. Ám amikor kèsőbb kiderül róla, hogy relatíve jómódú, hősnőnk mindjárt barátságosabb vele. (Fun fact: a karakter elvileg csak az első epizódban szerepelt volna, afféle kuriózumként, de az évad összevágásakor derült ki, hogy valahogy hiányzik valami az összképből, így pár nap alatt, részben a producer Steve Coogan saját lakását használva, gyorsan hozzáforgattak pár jelenetet a gyermeki lelkű férfivel).

Amíg az első évadnak még akad némi történetjellege, s ha csak vékony szálon is, de kapcsolódik a hétköznapi realitásokhoz, addig a második széria már totális elmebajjá duzzad. Könnyen lehet azonban, hogy megint csak a berögzült befogadói mechanizmusok megbosszulásáról van itt szó, és ha a második évadot néznénk először, esetleg az tűnne koherensebbnek és az első a totálisan (és szándékosan) szétesett idétlenkedésnek.

 A második évadra már nem tart velünk Jill férje, és a szezonnyitóban az egy ideig vastüdővel lélegző lelkész (Mike Fenton Stevens) konnektorját is kihúzzák a történetből. Glenn intézetben van, és továbbra is kisfiús lelkesedéssel várja, hogy mikor dugdoshatja bizonyos testrészét Jill bizonyos testüregébe (a nő továbbra is cselesen kerülgeti ennek lehetőségét). A Cole házaspár egy tengerparti kisvárosban talált új otthonra, ahol párterápiára járnak, de nem úgy néz ki, hogy sikeresen. Cathy rá van gerjedve a terapeutára (Ralph Brown), Don pedig maga a két lábon járó midlife crisis. Megnöveszti és kiszőkítteti a haját („napszítta” – ja, persze), fülbevalót visel, „ribancrendszám” típusú tetoválása van, gitározni tanul, szörfözni jár, és persze folyamatosan bámulja a fiatal nőket. Kiváló a vágás által létrehozott dinamikája az ezt bemutató epizódnak. Először csak az látjuk, ahogyan Don a szörfdeszkájával berohan a vízbe, de később visszakapcsolva hozzá azt is láthatjuk, hogy még messze van a menőségtől, sőt bármiféle szörftudástól is. 

 Végül Jill is a tengerparton találkozik vele össze. Először a nő távcsövén keresztül, vagyis magának a karakternek a (mentális) perspektívájából pillantjuk meg, így nem csoda, hogy a tengerparton egy szál fürdőnaciban (+hasitasi) futó Don láttára Toto Hold the Line című klasszikus 80-as évekbeli slágere szólal meg. Férfiasság a köbön. De persze csak addig, míg a kamera meg nem kerüli Dont (vagyis kilép Jill nézőpontjából), és Deayton elölről vett megjelenése, valamint a hátulról követett testdublőre adottságai közötti apró, mégis eltéveszthetetlen különbségek tovább feszítik a jelenet okozta kényelmetlenségérzetet. 

 Mivel a Cole házaspár cselekményszála áll legközelebb a normalitáshoz, így 

ezen rétegben találkozunk a vígjátékban szinte megkerülhetetlen szomorúan (szomorkásan) emberi és esendő történetelemmel, 

még mielőtt végleg elszabadul a totális elmebaj a történetmesélésben. Mind Cathy, mind Don ugyanazon a tengerparti bulin érzi úgy, hogy hülyét csinált magából, melyből egyenesen következik, hogy végül egymással vigasztalódnak. Cathy pedig teherbe esik. 

És itt kell szót ejteni a sorozat egyik gyenge pontjáról. Cole-ék ugyanis első pillanattól fogva tipikus gyermektelen középkorú házaspárnak tűnnek, így több mint meglepő, mikor az első évad felén egy-két epizód erejéig megjelenik (aztán mintha sosem létezett volna, eltűnik a süllyesztőben) egyetemista nagyfiuk, akit persze Jill szintén megpróbál elcsábítani. Ennél is meglepőbb, amikor a második évadban a 12 éves fiúk, Bruce (Bruno Melling) is felbukkan. Ez az ad hoc jelleg majdnem annyira kényelmetlen – még mindig a régi jó sztori arról, hogy az emberi agy kényszeredetten próbál koherens történetet összerakni magának egy ekkora káoszból is -, mint maga az ok, amiért ezt a szereplőt az alkotók beemelték a történetbe. 

 Jill ugyanis a gyermekvárás tekintetében is magára akarja vonni mindenki figyelmét. S mivel a vazektomiára váró, altatásban lévő Donból nem tudja a tervéhez szükséges segédanyagot kinyerni, pontosabban kinyerni még csak-csak sikerül, ám felhasználni nem, hála Linda bénaságának (a jelenetsor láttán már soha többé nem fogod tudni úgy hallgatni Vivaldi Négy évszak, Nyár harmadik tételét, mint előtte - nem mellesleg, kiváló zeneválasztás), így más trükkhöz kell folyamodnia. Kénytelen csupán eljátszani, hogy állapotos. De erre is rádob egy lapáttal, mert azt hazudja, hogy a kisfiú erőszakolta meg. 

 Sorozatnézői szemmel ebben az egész abszurd helyzetben az a legkellemetlenebb, hogy a többiek akár csak egy pillanatra is elhiszik ezt a hazugságot. Az utolsó epizód már tényleg a gusztustalan és megbotránkoztató jelenetek kusza egymásutánja (főleg mert Glenn is odatalál szíve választottjához), mire a végére megint ugyanoda jutunk, mint az első évad fináléjában: Jill úgy szerzi meg magának Dont, hogy a férfi több mint biztos, hogy nincs magánál, miközben körülöttük mindenki élete tönkremegy. 

Még egy utolsó kiváló zenei választás: a zárójelenetben a Lacrimosa (W. A. Mozart: Requem) szól.

Egy vígjátéksorozat kapcsán rendszerint nem a kényelmetlen, kellemetlen, kínos vagy elviselhetetlen jelzők jutnak eszünkben elsősorban, mégis a Nighty Night ezen jellemzőit olyan esztétikai szintre emeli, hogy ezáltal válik a kellemetlen és elviselhetetlen is érdekessé és a maga kificamodott módján élvezetessé.

 Aki hajlandó alávetni magát ennek a mentális állapotnak, biztos, hogy talál maga számára jó pár szórakoztató pillanatot.

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Hát elkezdődőtt (HIGNFY S64E01)

Új kormányfő, új uralkodó. Új  Have I Got News For Your szezon.  A szeptember eleji Boris Johnson különszám , majd két hét kényszerszünet után végre beindult a HIGNFY új évada. Richard Ayoade vezette a műsort, aki szerintem az egyik legjobb ebben a szerepben, ahogy a dead pan humort vegyíti némi szürrealizmussal és egy cseppnyi gyermeki naív rácsodálkozással a világra. Ian Hislop oldalán Roisin Conaty (színésznő, humorista) szerepelt, Paul Merton játszótársa pedig Mick Lynch (szakszervezeti vezető) volt.  Richard Ayoade a Have I Got News For You egyik korábbi adásában A rendkívüli körülmények okán HIGNFY stábja (legalább) egy fokkal nehezebb helyzetben volt, mint az elmúlt hétvégén a The Last Leg készítői (és nem csak azért, mert előbbi BBC, utóbbi Channel 4 produkció), hiszen eleve sokkal keményebb, belemenősebb, kritikusabb program (bár messze nem annyira, mint az 1990es években), ám nehezen felmérhető, mennyire reagál most (még) érzékenyebben a közvélemény bizonyos témákra.   En

Jajj, csak egy újabb Eurovíziós Dalfesztivált ne!

Ma este rendezik Liverpoolban az Eurovíziós Dalfesztivál döntőjét. Bár Magyarországon nem irányul rá akkor figyelem (vesznek részt egyáltalán mostanában magyar énekesek?), a briteknél igazi kultusza van neki,  és persze kultusza van a rendezvény zrikálásának is,  ahogyan azt az alábbi poszt is bizonyítja.  Angus Deayton a Not Another Eurovision Song Contest című program műsorvezetői székében Az 1990-es és részint az új évezred első éveiben nagyot memtek azok a műsorok, amelyekben Angus Deayton ült egy asztalnál és a(z elsősorban a ) BBC archívumából előkotort videókat válogatott össze és kommentált mindenféle témában maga jellegzetes stílusában.  Eredetüket tekintve ezek a műsorok szorosan kötődnek Deayton Have I Got News For You -ban betöltött, kultikussá vált műsorvezetői szerepéhez. A folyamatos, már-már flörtölésszerű interakció a kamerával, a józan észt és normálisságot sugárzó gesztusrendszere egy elit oktatásból érkezett fehér, középosztálybeli férfinek, akinek véleményét a láte