Ugrás a fő tartalomra

Richard Wilson megint mogorva öregurat játszik (Lord of Misrule, 1996)

Ez az 1996-ban bemutatott kedves kis vígjáték inkább szól egy mogorva öregúr és családtagjai közti szívmelengető kibékülésről, mintsem holmi hardcore politikai machinációk vitriolos ábrázolásáról, amire a történet rövid szinopszisa alapján számítani lehetne. Képes tehát kellemes időtöltéssel szolgálni azon nézők számára is, akik a jellegzetes, vidéki környezetben játszódó bájos történetet látják benne, még akkor is, ha némely, a film során felemlegetett korabeli hírhedt közéleti figura neve nem mond nekik semmit sem. 

Richard Wilson Victor Meldrew
Richard Wilson Victor Meldrew-ként jellegzetes szúrós tekintetével

Bill Webster egykoron Nagy-Britannia kormányának Lord Chancellora (pénzügyminisztere) volt, most pedig egy kis cornwalli halászfalu szomszédságában lakik egy számára érzelmi okokból fontos vidéki házban szellemileg jócskán megroggyan házvezetőnőjével (Patricia Hayes). 

 A mogorva öregurat az a Richard Wilson játssza, aki e film készítésével egy időben egy másik mogorva öregurat is megformált a One Foot in The Grave című sitcom Victor Meldrew-jaként.

A történet elején épp látogatóba érkezik unokája, Emma (Emily Mortimer),s elég hozzá egy-két alapjelenet, hogy megértsük, ők ketten mennyire jó duót alkotnak, mennyire egy húron pendülnek. Így aztán már egy érzelmileg előkészített kontextusba érkezik a bonyodalom: az öregúr tartozása miatt elveszítheti a házat – amely alapjáraton is rettentő rossz állapotban van -, így arra szánja rá magát, hogy a politikusi karrierje során tudomására jutott kínos információkat eladja a sajtónak. Mivel Emma maga is épp újságíróskodni kezdett, ráadásul egy sztárriporterrel, Ollyval (Stephen Moyer) jár, ez sima ügynek látszik. 

De nyilván nem lesz az, hiszen nagyon hamar a miniszterelnök (James Fleet) és két bizalmi embere, egy Shirley nevű nő (Prunella Scales), akiről később derül ki, hogy mit ad Isten épp a halászatért is felelős miniszter, ráadásul az öregúrral is volt viszonya régebben, valamint a honvédelmi miniszter (Martin Clunes) tudomására jut Bill terve. Innen pedig már csak egy lépés, hogy az MI5 legfelsőbb szintjein is értesüljenek a problémáról. Szó szerint legfelül, mert a főnök (Angus Deayton) a tetőn szeret mini-golfozni és adogatóból érkező teniszlabdákat ütögetni. Mind a kormány, mind a titkosszolgálat persze el szeretné hallgattatni az öregurat, igaz más-más módszerekkel.

Bill végül versenyezteti az újság főszerkesztőjét (Andy Hamilton) és a miniszterelnököt, hogy személyesen hozzák el a tőlük kért félmilliót (aki előbb odaér, attól fogadja el a pénzt), ám mire erre a pontra jut a történet, végérvényesen összekeveredik a másik fő cselekményszállal, a falubeliek által épp ekkor tartott fesztivállal. Innen a film címe is, a Lord of Misrule afféle pünkösdi király, akit a nép választ meg az ünnepségek idejére. Akad azonban a helyiek életében is egy komoly probléma: az egyik halász, Arthur (Clive Russel) nemrég egy félmilliót érő marihuána-szállítmányt halászott ki véletlenül. Ez jól jönne neki ahhoz, hogy az ő negyedmilliós tartozását kiegyenlítse, de nem sokat kell várni, hogy a szállítmány tulajdonosai is felbukkanjanak. Az itteni félmilliós összeg és másik történetszálban fontos szerepet játszó félmillió persze könnyen félreértésekre adhat okot. 

 Amíg az idióta szereplők el vannak foglalva egymással,

 a történetmesélésnek van ideje kicsit a vígjátékok szinte megkerülhetetlen szomorú (emberi, esendő, gyarló, stb) rétegére koncentrálnia.

 Arra, hogy az öregúr miként marta el maga mellől szinte egész családját, főleg a fiát (Emma apját), aki ki merte mondani, hogy az öreg milyen kegyetlen volt saját feleségével. Emmát is majdnem sikerül elkergetnie, de a lány megmakacsolja magát, épp jókor ahhoz, hogy az MI5 által a nagypapára küldött fickó (Peter Sullivan) ne tudja feladatát teljesíteni. 

 És ez az a pont, ahol még annak ellenére is akad némi hiányérzetem, hogy amúgy könnyen elfogadom, hogy a film nem vállal túl sokat, gyakorlatilag biztonsági kűrt fut a történetmesélésben. Könnyedén körvonalazódik az a logika is, ahogyan a karaktereket a központi normális (háromdimenziós) és körülöttük keringő kaotikus idiótákra osztja. A vidéki ház csendjében nagypapa és családja (a történet egy pontján a fia – Jimmy Gardner - is felbukkan) mintha szinte vákuumban lenne, egy bura alatt a falubeli színes és zajos káosz (amire a véletlenül elfüstölt fű is egy jó adaggal rátesz) közepén. Míg az egyik falubeli fickó Derek (Jeff Raffle) emberfeletti küzdelmet folytat, hogy próbálja megkülönbözteti, mit hallucinál és mi a valóság (és ez meglehetősen nehéz dolog, ha lógó nyelvű dinoszaurusznak vagy sárkánynak öltözött fesztiválozók veszik körül, és még a kormányfő is felbukkan egy pénzzel teli bőröndöt szorongatva), míg a miniszterelnök nem hagyja abba a zsörtölődést, hogy bezzeg Kadhafival vagy Saddam Husseinnel ilyen nem történhetett volna meg, addig főszereplőink gyakorlatilag védett helyzetben élhetik meg a maguk kis keserédes családi konfliktusaikat.

 Az MI5-os történetszál azonban egy különálló elem (is lehetne) ebben a struktúrában. A főnök és asszisztensnője (Laura Davenport) két kis párbeszéde inkább az abszurd felé húznák a történetet, így nekik nincs sok közül a hétköznapi értelemben röhejes karakterekhez. Vagyis majdhogynem ideálisak ahhoz, hogy még egyszer megjelenjenek és egyetlen apró megjegyzéssel utólag leöntsék az egész sztorit egy vitriolos réteggel. 

 Ám mire a film végére érünk, egyértelművé válik, hogy itt mégiscsak ennek az öregúrnak saját családjával történő kibékülése a központi elem, és eköré kellett felépíteni a jeleneteket, az pedig hogy magas kormányzati pozíciót vállalt és ennek révén egy sor titkolnivaló esetről van tudomása, gyakorlatilag más foglalkozással, más élethelyzetekkel könnyen helyettesíthető elem a történetben. (Nyilván a film író-rendezője, a tucatnyi neves szatirikus műsorban, többek között a Spitting Image-ben is társszerzőként közreműködő Guy Jenkins rutinszerűen nyúlt a témához.)

Mindent összevetve azonban nem igazán lehet okunk panaszra, ez a kedves kis film képes sok  kellemes pillattal szolgalni mindazoknak, akik rászánják magukat a megtekintésére. 

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Hát elkezdődőtt (HIGNFY S64E01)

Új kormányfő, új uralkodó. Új  Have I Got News For Your szezon.  A szeptember eleji Boris Johnson különszám , majd két hét kényszerszünet után végre beindult a HIGNFY új évada. Richard Ayoade vezette a műsort, aki szerintem az egyik legjobb ebben a szerepben, ahogy a dead pan humort vegyíti némi szürrealizmussal és egy cseppnyi gyermeki naív rácsodálkozással a világra. Ian Hislop oldalán Roisin Conaty (színésznő, humorista) szerepelt, Paul Merton játszótársa pedig Mick Lynch (szakszervezeti vezető) volt.  Richard Ayoade a Have I Got News For You egyik korábbi adásában A rendkívüli körülmények okán HIGNFY stábja (legalább) egy fokkal nehezebb helyzetben volt, mint az elmúlt hétvégén a The Last Leg készítői (és nem csak azért, mert előbbi BBC, utóbbi Channel 4 produkció), hiszen eleve sokkal keményebb, belemenősebb, kritikusabb program (bár messze nem annyira, mint az 1990es években), ám nehezen felmérhető, mennyire reagál most (még) érzékenyebben a közvélemény bizonyos témákra.   En

Rejtett kincsek: Nighty Night (2004-2005)

Egy kicsit valamennyien Jill Tyrellek vagyunk. Na jó, csak nagyon kicsit. Ám mióta először láttam a Julia Davis által kitalált és megírt Nighty Night sorozatot, sokszor kapom magam azon, hogy akár mások, de ugyanúgy saját kommunikációs stratégiámban, a dialógusaimban is felfedezni vélem a törekvést a párbeszédek kisiklatására, a valóság magunk felé hajlítására tett szakadatlan kísérletek verbális megnyilvánulásait. (Nem mellesleg ezen tudatosan is elgondolkozni minden bizonnyal jó hatással van dráma- és forgatókönyvírói fejlődésemre is.)   A Nighty Night (Szép álmokat) sorozat két évadot (12 epizódot) élt meg a BBC-n 2004 és 2005 folyamán, és ahogyan az már a brit sorozatokkal lenni szokott, ez a mennyiség igencsak rendben van. A szinopszis alapján először inkább egy átlagos, már-már butácska sitcom képe rajzolódhat ki előttünk: egy nő, Jill (Julia Davis), miután férjéről (Kevin Eldon) kiderül, hogy rákos, máris új pasilehetőség után kutat. Mit ad Isten, épp a szomszédba költözik egy

Jajj, csak egy újabb Eurovíziós Dalfesztivált ne!

Ma este rendezik Liverpoolban az Eurovíziós Dalfesztivál döntőjét. Bár Magyarországon nem irányul rá akkor figyelem (vesznek részt egyáltalán mostanában magyar énekesek?), a briteknél igazi kultusza van neki,  és persze kultusza van a rendezvény zrikálásának is,  ahogyan azt az alábbi poszt is bizonyítja.  Angus Deayton a Not Another Eurovision Song Contest című program műsorvezetői székében Az 1990-es és részint az új évezred első éveiben nagyot memtek azok a műsorok, amelyekben Angus Deayton ült egy asztalnál és a(z elsősorban a ) BBC archívumából előkotort videókat válogatott össze és kommentált mindenféle témában maga jellegzetes stílusában.  Eredetüket tekintve ezek a műsorok szorosan kötődnek Deayton Have I Got News For You -ban betöltött, kultikussá vált műsorvezetői szerepéhez. A folyamatos, már-már flörtölésszerű interakció a kamerával, a józan észt és normálisságot sugárzó gesztusrendszere egy elit oktatásból érkezett fehér, középosztálybeli férfinek, akinek véleményét a láte