Ugrás a fő tartalomra

Spoilermentes (vagy olyasmi) gyorskritika a Ghosts (BBC) 4. évadáról

A hónapokkal ezelőtt írt cikkem fő kérdésére, miszerint mi várható a Ghosts utolsó évadatól, a legeslegfontosabb válasz, hogy végül úgy néz ki, mégsem ez lesz sz utolsó évad. 

Nincs lezárva tehát minden karakter története, 

és nem nehéz látatlanban sem kikövetkeztetni, hogy ki marad majd utoljára. 


Alison és Mike ebben az évadban továbbra is vendéglátással próbálkoznak, elsősorban a vendégház kiadásával, amiből adódik, hogy az ide érkező vendégek lesznek majd egy-egy epizód alkalmi szereplői. De születik majd abból is bonyodalom, hogy Mike egy születésnapi ünnepség szervezése közben félreérti, hogy 8 és 6 éves kislányoknak szerentnének a szülők bulit rendelni, és helyette egy 86 éves ünnepelttel tervez. (A nem megfelelő meghívott fellépő poénját az alkotók már a Yonderlandben is ellőtték, s ahogy ott, így ebben az esetben is végül természetesen megoldódik a helyzet). 

Ami nagyon zavaró a vendeglátós történetszálban, hogy Alison folyton arról beszél, hogy szeretnének 5 csillagos szálláshely lenni. De ezt nem a hagyományos szállodaipari besorolásra, hanem egy (csak egy! a lehetséges kismillió hasonló közül) meg nem nevezett weboldal értékeléseire érti. A pozitív online visszajelzések motívuma alapjában véve persze ügyes építőkockaként szolgál a történetben, de ez az ötcsillagosozás ebben a torz kontextusban hasonlóan kiábrándító elem, mint az első évad kellemetlenül nyárspolgári "megcsalási engedély" motívuma, vagy az a klisészerű megoldás, ahogyan túlreagálják, hogy posh emberekkel vacsoráznak.

 Jó hír azonban, hogy első ránézesre ebben az évadban nincsenek olyan epizódok, mikor érződne a kínos izzadtságszag, hogy Mike-nakis krealjanakegy sztorit, mindegy mennyire mondvacsinált, erőltetett és semmitmondóan felesleges is az. Ugyancsak, mintha a negyedik évadra végre kezdene működni a kémia központi szereplő párocskánk tagjai között. 

Másrészről a 

miért pont most? 

kínzó kérdés újra- és újrafelmerülése sajnos továbbra is megugorhatatlan akadály a készítők számára. 

A Kapitány minimum 70 éve bolyong a többiekkel a házban, de most először adódik, hogy nem tud mit kezdeni a szabadidejével? Most először beszél erről Kittyvel, aki megmutatja, hogy hogyan kell nem törődni az idővel? 

Most tűnik fel nekik, hogy az egyik szomszéd birtokon álldogál a sövénykerítés mellett egy saccra két világháború közötti (esetleg kicsit korábbi) figura? 

(Tudom, tudom, ezek tipikusan egy drámai szerző szőrszálhasogatásai, de hát nem tagadom, én improvizációs színházat is képtelen vagyok játszani, mert a gyors karakterfelskiccelés helyett a figura jellemének mélyebb, összetett rétegeit, motivációit, háttértörténetét, szociális hálóját, múltbeli meghatározó konfliktusait kezdeném szépen, lassan szisztematikusan felfedezni, s mire igazán belemerülnék, már vége is a jelenetnek.) 

Ennek az évadnak a humora alapvetően arra épül, hogy a nézők már nagyon jól ismerik a karaktereket, s a nevetést inkább az váltja ki, hogy adott szereplővel kapcsolatos, annak jellemére épülő elvárásaink megvalósulni látszanak. Míg a történet szomorú rétegét az egyik szereplő "megváltódása" hozza magával, hiszen távozása által szellemeinknek is meg kell bírkózni az elmúlás (vagy olyasmi) tudatával. 

Mivel a Ghosts egy komfortkarakterekkel tűzdelt kedves, bájos sorozat, így a varázsát, hogy de jó, hogy újra találkozhatunk a szereplőkkel, belebújhatunk mindennapjaikba mindvégig képes megtartani, és a hat rövid epizód egybeni végignézése után máris szomorkodhatunk hogy oly soká találkozunk majd újra velük. 

Azonban a valami, ami miatt én kifejezetten vártam az évadot, az a fogatókönyvírói kihívás, aminek a lehető legügyesebb megoldásáért drukkoltam hónapok óta,  még várat magára. Ez némi aggodalommal is tölt el, hiszen ha szinte ezen egyetlen elvarratlan szál marad a (minden bizonnyal tényleg az utolsó) évadra, az akaratlanul is emeli a tétet, és annak lehetőségét, hogy végül nem fogják megugorni ezt a magasra tett lécet. 

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Hát elkezdődőtt (HIGNFY S64E01)

Új kormányfő, új uralkodó. Új  Have I Got News For Your szezon.  A szeptember eleji Boris Johnson különszám , majd két hét kényszerszünet után végre beindult a HIGNFY új évada. Richard Ayoade vezette a műsort, aki szerintem az egyik legjobb ebben a szerepben, ahogy a dead pan humort vegyíti némi szürrealizmussal és egy cseppnyi gyermeki naív rácsodálkozással a világra. Ian Hislop oldalán Roisin Conaty (színésznő, humorista) szerepelt, Paul Merton játszótársa pedig Mick Lynch (szakszervezeti vezető) volt.  Richard Ayoade a Have I Got News For You egyik korábbi adásában A rendkívüli körülmények okán HIGNFY stábja (legalább) egy fokkal nehezebb helyzetben volt, mint az elmúlt hétvégén a The Last Leg készítői (és nem csak azért, mert előbbi BBC, utóbbi Channel 4 produkció), hiszen eleve sokkal keményebb, belemenősebb, kritikusabb program (bár messze nem annyira, mint az 1990es években), ám nehezen felmérhető, mennyire reagál most (még) érzékenyebben a közvélemény bizonyos témákra.   En

Rejtett kincsek: Nighty Night (2004-2005)

Egy kicsit valamennyien Jill Tyrellek vagyunk. Na jó, csak nagyon kicsit. Ám mióta először láttam a Julia Davis által kitalált és megírt Nighty Night sorozatot, sokszor kapom magam azon, hogy akár mások, de ugyanúgy saját kommunikációs stratégiámban, a dialógusaimban is felfedezni vélem a törekvést a párbeszédek kisiklatására, a valóság magunk felé hajlítására tett szakadatlan kísérletek verbális megnyilvánulásait. (Nem mellesleg ezen tudatosan is elgondolkozni minden bizonnyal jó hatással van dráma- és forgatókönyvírói fejlődésemre is.)   A Nighty Night (Szép álmokat) sorozat két évadot (12 epizódot) élt meg a BBC-n 2004 és 2005 folyamán, és ahogyan az már a brit sorozatokkal lenni szokott, ez a mennyiség igencsak rendben van. A szinopszis alapján először inkább egy átlagos, már-már butácska sitcom képe rajzolódhat ki előttünk: egy nő, Jill (Julia Davis), miután férjéről (Kevin Eldon) kiderül, hogy rákos, máris új pasilehetőség után kutat. Mit ad Isten, épp a szomszédba költözik egy

Jajj, csak egy újabb Eurovíziós Dalfesztivált ne!

Ma este rendezik Liverpoolban az Eurovíziós Dalfesztivál döntőjét. Bár Magyarországon nem irányul rá akkor figyelem (vesznek részt egyáltalán mostanában magyar énekesek?), a briteknél igazi kultusza van neki,  és persze kultusza van a rendezvény zrikálásának is,  ahogyan azt az alábbi poszt is bizonyítja.  Angus Deayton a Not Another Eurovision Song Contest című program műsorvezetői székében Az 1990-es és részint az új évezred első éveiben nagyot memtek azok a műsorok, amelyekben Angus Deayton ült egy asztalnál és a(z elsősorban a ) BBC archívumából előkotort videókat válogatott össze és kommentált mindenféle témában maga jellegzetes stílusában.  Eredetüket tekintve ezek a műsorok szorosan kötődnek Deayton Have I Got News For You -ban betöltött, kultikussá vált műsorvezetői szerepéhez. A folyamatos, már-már flörtölésszerű interakció a kamerával, a józan észt és normálisságot sugárzó gesztusrendszere egy elit oktatásból érkezett fehér, középosztálybeli férfinek, akinek véleményét a láte